3-17 august 2023

ELVEKRYSSING & VARME KILDER

DAG FOR DAG

Dag 1:

Ved ankomst til Seydisfjördur om morgenen, møtes vi på kaien og reiser sammen til Egilsstadir for litt handling før turen. Vær oppmerksom på at det er noen begrensninger på hva slags mat som kan tas med til Island.

Vi blir litt kjent med hverandre før vi beveger oss sørover på Ringvei 1 og nyte noen fantastiske stopp underveis. Vi vil også ordne en deilig suppe til felles lunsj.

Før vi slår leir, vil vi ta oss over den første elvekrysningen på turen, og vi vil gi opplæring etter behov.

Leirplassen vil bli bestemt av vannstanden i elva, og muligheten for å krysse vil avhenge av størrelsen på kjøretøyene og vannstanden.

Om kvelden vil vi nyte en velfortjent middag på leirplassen.

Dag 2:

Vi starter dagen med en forfriskende elvekryssing. Mens vi fortsetter reisen mot sørvest, vil vi stoppe på noen fantastiske steder langs Ringvei 1 før vi fyller opp tanken og kjører inn på fjellet.

Under en velfortjent lunsjpause, som varer i omtrent 45 minutter, vil vi lade opp og nyte den fantastiske naturen rundt oss.

På vei mot en av Islands mange vulkaner vil vi oppleve noen spennende elvekryssinger. Denne spesielle vulkanen har vært inaktiv siden 1700-tallet, men landskapet er likevel helt fantastisk.

Vi anbefaler på det sterkeste en kort topptur som gir en spektakulær utsikt over hele området. Leirplassen vår for natten ligger på fjellet og har tilgang på toalett- og dusjanlegg.

Dag 3:

Vi beveger oss mot Ringvei 1 for en kort strekning på hovedveien, med avstikkere til skjulte perler underveis.
Vi tar en lunsjpause på 45 minutter underveis og handler inn til de kommende dagene på fjellet hvor det ikke er noen butikker.
Denne dagen kan også gi oss muligheten til å se lundefuglen, hvis den ikke har fløyet sørover for vinteren ennå.
Vi vil også beundre noen av Islands mest kjente fossefall.
Den siste delen av turen går inn igjen på fjellet og inkluderer flere elvekryssinger før vi slår leir ved foten av Eyjafjallajökull og Mýrdalsjökul.
Denne beliggenheten gir en utmerket mulighet for en kveldstur med en unik utsikt.

Dag 4:

Dagen byr på flere elvekryssinger og lange sletter med svart lavasand over ikoniske fjellveier.

Vi stopper ved skjulte, mindre kjente perler underveis. Det vil være noen utfordrende elvekryssinger og lunsj langs ruten.

Dagsetappen avsluttes med kraftprøve for biler og sjåfører i bratt terreng på avsidesliggende tracks dypt inne i det Islandske høyfjellet. Lange vad langs fjellvann og camp midt i ingen manns land.

Det er mulighet for en kveldstur med en fantastisk utsikt over fjell og innsjøer. Det er store kontraster i de skiftende fargene og naturen gjennom hele dagen. Toalett- og dusjanlegg er tilgjengelige på leirplassen.

Dag 5:

Dette vil være en relativt kort dagsetappe for å få god tid til å utforske området på kveldens campingplass.

Vi starter dagen med å kjøre noen av de avsidesliggende tracksene i området der vi overnattet, før vi kjører videre til kveldens campingplass.

Vi vil kjøre gjennom svarte sandørkener, grønne fjell og sletter, lavaområder og ha utsikt over elvedeltaer og isbreer samt flere elvekryssinger. Vi vil stoppe for lunsj underveis.

På campingplassen er det mulighet for avslappende bad i varm kilde og fantastiske fjellturer. Dette er en populær camp for både biler og telt, men du må ha en full-size 4x4 for å kjøre inn til campingplassen.

Det er mye aktivitet om kvelden, og det er en liten fjellbu for snacks og andre småting. Om morgenen er det vanligvis stille i den varme kilden, og den kan nytes fullt ut. Middag på campingplassen.

Dag 6:

Etter at de tidlige morgenfuglene har nytt et forfriskende morgenbad, fortsetter vi vår reise på høyfjellet, inkludert et stopp ved Hekla, en av Islands mange vulkaner.
Vi vil ha en variert dag med både F-veier, tracks og asfalterte veier. Vi vil stoppe ved fossefall og få oppleve noen av dem fra et annet utsiktspunkt enn de fleste turister. Fremfor alt vil vi nyte høylandet med få andre turister og flere elvekryssinger. Vi vil ta en lunsjpause underveis.
Campingplassen vår vil være i et område med rikelig med geotermisk varme, og vi anbefaler på det sterkeste en kveldstur og et bad i området. Det vil også være mulighet for å spise middag på fjellhotellet i nærheten av campen for de som ønsker det.

Dag 7:

I dag vil vi kjøre langs og rundt Langjökull-breen store deler av dagen.

Hvis vær- og snøforholdene tillater det, vil vi prøve oss på noen snøkjøring, selv om snøen kan være ganske myk så sent på sommeren.

Vi vil stort sett kjøre på relativt gode F-veier med noen avstikkere på tracks. Vi vil også utforske noen lava-grotter, så sørg for å ha fulladete hodelykter.

Campingplassen vår for natten vil være ved en hytte ved et fjellvann langt oppe på fjellet.

Dag 8:

I dag har vi to alternativer.
Det første alternativet, som vi håper mest på, går over fjellet via tracks. Det er veldig væravhengig, da det kan være stengt under fuktige forhold på grunn av områder med kvikksand. På denne ruten vil det gå med en del tid, da sporene vi følger er enkle å miste, men det er absolutt en morsom kjøreopplevelse.

Alternativt, hvis alternativ 1-ruten er stengt, vil vi fortsette nordover på F-veier av litt bedre kvalitet enn alternativ 1. Uansett rute vil vi ha noen vakre fjelloverganger og elvekryssinger som til slutt vil føre oss til kysten nord på Island.

Her vil vi campe rett ved sjøen med muligheten til å nyte et deilig varmt bad for de som foretrekker det fremfor å ta et bad i havet.

Dag 9

I dag kan de som ønsker det få med seg hvalsafari, oppmøtestedet er ca 2 timer fra camp så det blir tidlig start på dagen for de som ønskeer det. Resten kan ta en roligere morgen før vi kjører en liten tur langs Ringvei 1 til  Akureyri. Det får vi handlet og spist deilig lunsj før vi drar opp på fjellet igjen. Underveis vil vi stoppe ved en helårs julebutikk...

Vi får en flott klatretur opp i fjellet med bilene våre, og nyte fantastisk utsikt på vei opp.

Vi vil slå leir på en turisthytte i fjellet med mulighet for å ta et bad i en varm kilde for en avslappende opplevelse. Du vil ikke finne varmt vann i toalettene mange andre steder enn her.

Dag 10:

Vi starter dagen med å kjøre deler av den velkjente fjellveien Sprengisandur F-26. Underveis vil vi ta noen fine stopp ved både kjente og mindre kjente fossefall.

Vi slår leir ved Myvatn hvor vi vil ankomme relativt tidlig på dagen.

Her er det mange ulike steder å utforske, som geotermiske områder, kjente filminnspillingssteder, trolske lavafelt og et mangfoldig fugleliv. Vi reserverer bord på restauranten Fjos for en felles middag på kvelden.

For de som ønsker det, er det mulighet for å ta et bad i Myvatn Naturbad, som har samme hvitblå vann som Blå Lagune, men med færre mennesker selv om det er høysesong. Nå som vi har reist så langt nord og det er godt ut i august, er det mulighet for å se nordlyset hvis forholdene ligger til rette.

Dag 11:

Fra Myvatn fortsetter vi til nord Europas kraftigste fossefall, og deretter kjører vi tilbake inn på fjellet mot Askja.

Vi planlegger å campe ved Askja, men det kan bli endringer på grunn av den høye seismiske aktiviteten i området det siste året og antagelser om en fremtidig vulkansk utbrudd. Området blir nøye overvåket, og vi vil tilpasse ruten etter behov.

Her vil vi ha flere vakre elvekryssinger og oppleve fjerntliggende lavaområder. Hvis forholdene ligger til rette, kan det være en mulighet for et varmt bad.

Dag 12:

Etter Askja, vil vi besøke lavafeltet fra utbruddet i området i 2014-15 før vi setter kursen mot en av isbreene.

Mesteparten av dagen vil vi kjøre på F-veier og krysse noen fantastiske, store sand-sletter. Vi vil campe ved foten av en av mange brearmer, omgitt av isbre på tre sider.

For de som er interessert, vil det være mulighet for bretur med guide. Dette avhenger selvfølgelig av været og er valgfritt.

Dag 13:

Dette vil være vår siste dag på fjellet før vi reiser hjem igjen. Vi vil reise gjennom territoriet hvor lovløse på Island pleide å gjemme seg i gamle dager.

Vi vil også få oppleve en lenge skjult perle - en dal med enorme basaltsøyler.

Vi vil ha noen siste elvekryssinger og en naturskjønn kjøretur med fantastisk utsikt før vi slår leir ved Snæfell.

Dag 14:

I dag kjører vi gjennom Islands største skog på vei mot Egilstadir.

Vi tar en ekstra liten tur nedom kysten for en liten smakebit av Østfjordene før vi setter kursen mot Seyðisfjörður for vår siste leirplass før hjemreisen i morgen tidlig.

Vi sier takk for turen på kaien ved innsjekk,